Hi, what you need is character.xtbl, in
patch_compressed.vpp_pc. (this is the more updated version)
A basic guide:
You have to change what appears within <Character>...</Character>,
the one middle of it, after <Name></Name>. Confusingly, a character entry in this file starts with <Character> as well.
It is best to edit this file with Notepad++ with Language > XML syntax highlighting, and turn off Word Wrap. Use shift + scroll to scroll to the side easier.
You can also use Ctrl + G to hop to specific line numbers (as provided below).
For reference Shaundi has these entries for all the different models she has:
XML:
Line 413: <Character><Name>npc_Shaundi</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundisr3</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><Color_Palette>NPC_ShaundiDPTest</Color_Palette><Persona_Override>Shaundi</Persona_Override></Character>
Line 414: <Character><Name>npc_Shaundi_50s</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>pedestrian_female_shaundi50s</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><Persona_Override>Shaundi</Persona_Override></Character>
Line 415: <Character><Name>npc_Shaundi_bobblehead</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>npc_Shaundi_bobble</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier></Character>
Line 416: <Character><Name>npc_Shaundi_Future</Name><_Editor><Category>Entries:DLC</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundifuture</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><Color_Palette>NPC_ShaundiDPTest</Color_Palette><Persona_Override>PAK2_Future_Shaundi</Persona_Override><Framework>dlc2</Framework></Character>
Line 417: <Character><Name>npc_Shaundi_Sim</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundisim</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag><Flag>has_super_powers</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><behavior_override>Super Saint</behavior_override></Character>
Line 418: <Character><Name>npc_Shaundi_ST6</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_male_team6shaundi</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier></Character>
Line 419: <Character><Name>npc_ShaundiSpace</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>npc_ShaundiSpace</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Color_Palette>NPC_ScifiSaint_Palette</Color_Palette><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier></Character>
Line 475: <Character><Name>saints_female_shaundidptest</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundidptest</Character><Spawn_Info_Rank>Gang Grunt</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang defensive</AI_Personality><Cash><Dollar><Min>1</Min><Max>35</Max></Dollar><Min>10</Min><Max>20</Max></Cash><MetaGame><Name>METAGAME_GANG_MEMBER</Name><Value>100</Value></MetaGame><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Spawnable Saint</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>1.0</Firearm_Damage_Multiplier><Color_Palette>NPC_ShaundiDPTest</Color_Palette></Character>
Line 476: <Character><Name>saints_female_shaundijsuit</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundijsuit</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang defensive</AI_Personality><Cash><Dollar><Min>1</Min><Max>35</Max></Dollar><Min>10</Min><Max>20</Max></Cash><MetaGame><Name>METAGAME_GANG_MEMBER</Name><Value>100</Value></MetaGame><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2.0</Firearm_Damage_Multiplier></Character>
Line 477: <Character><Name>saints_female_shaundinude</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundinude</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang defensive</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>1.0</Firearm_Damage_Multiplier></Character>
Line 478: <Character><Name>saints_female_shaundiprez</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundiprez</Character><Spawn_Info_Rank>Gang Grunt</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang defensive</AI_Personality><Cash><Dollar><Min>1</Min><Max>35</Max></Dollar><Min>10</Min><Max>20</Max></Cash><MetaGame><Name>METAGAME_GANG_MEMBER</Name><Value>100</Value></MetaGame><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>1.0</Firearm_Damage_Multiplier><Color_Palette>NPC_shaundiprez</Color_Palette></Character>
Line 479: <Character><Name>saints_female_shaundisr2</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundisr2</Character><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><MetaGame><Value>0</Value></MetaGame><Flags><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_bone_constraints</Flag><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>no_instagib</Flag><Flag>ungrabbable</Flag></Flags><Color_Palette>NPC_Palette</Color_Palette><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><Persona_Override>Shaundi_SR2</Persona_Override><Cash><Dollar><Min>1</Min><Max>20</Max></Dollar></Cash><Headshot_Multiplier>1.0</Headshot_Multiplier></Character>
Line 480: <Character><Name>saints_female_shaundisr3</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_shaundisr3</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang defensive</AI_Personality><Cash><Dollar><Min>1</Min><Max>35</Max></Dollar><Min>10</Min><Max>20</Max></Cash><MetaGame><Name>METAGAME_GANG_MEMBER</Name><Value>100</Value></MetaGame><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>no_instagib</Flag><Flag>ungrabbable</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><Color_Palette>NPC_ShaundiDPTest</Color_Palette><Persona_Override>Shaundi</Persona_Override></Character>
Line 791: <Character><Name>temp_ped_fem_shaundi50s</Name><_Editor><Category>Entries:Default</Category></_Editor><Character>pedestrian_female_shaundi50s</Character><Spawn_Info_Rank>Civilian</Spawn_Info_Rank><Team>Civilian</Team><AI_Personality>civilian normal</AI_Personality><Cash><Coin>8</Coin><Min>10</Min><Max>20</Max><Dollar><Min>15</Min><Max>25</Max></Dollar></Cash><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><AnimSets><AnimSet><Filename>GANGF.xtbl</Filename><PercentChance>100</PercentChance></AnimSet></AnimSets><Flags><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag></Flags><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Firearm_Damage_Multiplier>1.0</Firearm_Damage_Multiplier></Character>
So if you wanted to change the 'pre-loyalty' Shaundi (the first one in that list), look at the
saints_female_shaundisr3 and change it to the one provided in Tanya's entry, which is
saints_female_tanyasr1 (in <character> tags, not <name>! Name is more for ID for the game to identify.)
I can't remember if changing gameplay voice affects their cutscene voices as well (usually resulting in broken cutscene audio when I change the player's), but if you want your Tanya to use Tanya's gameplay voices, go to the <Persona_Override>Shaundi</Persona_Override> to <Persona_Override>Tanya</Persona_Override> (Normally these are defined in character_definitions.xtbl, but for some reason someone defined them here too. Fun fact, one of the STAG soldiers use Tanya's voice bank!)
So as an example the first entry might look like this (I haven't tested this):
XML:
<Character><Name>npc_Shaundi</Name><_Editor><Category>Entries:Saints_and_Allies</Category></_Editor><Character>saints_female_tanyasr1</Character><Spawn_Info_Rank>Homie - Shaundi</Spawn_Info_Rank><Team>Playas</Team><AI_Personality>gang normal</AI_Personality><Flags><Flag>use_gang_color_scheme</Flag><Flag>no_ambient_spawning</Flag><Flag>use_leg_bone_constraints</Flag><Flag>use_knees_and_elbows</Flag><Flag>ungrabbable</Flag><Flag>no_instagib</Flag></Flags><Filters><Gender>Female</Gender></Filters><StreamCategory>Non Ambiently Spawnable</StreamCategory><Headshot_Multiplier>1</Headshot_Multiplier><Firearm_Damage_Multiplier>2</Firearm_Damage_Multiplier><Color_Palette>NPC_ShaundiDPTest</Color_Palette><Persona_Override>Tanya</Persona_Override></Character>
Once you have changed one character, save, then immediately launch the game to see if it boots to main menu.
If you have done something wrong it will crash at the disclaimer logo. CTRL + Z IS YOUR FRIEND HERE, UNDO AND SAVE AGAIN UNTIL IT DOESN'T CRASH. DO NOT CLOSE NOTEPAD++ AFTER A SYNTAX ERROR CRASH.
---
It seems daunting, but if you can follow the above steps, you'll be able to swap out most NPCs as long they aren't a DLC character or a very specialized one like... Paul... Or John Joe Cola... Or if they're a DLC character...